Uppdraget

  1. När ni anlitar Lindra Juridik ingår ni avtal med byrån som helhet, inte med en enskild jurist. Även om det är tänkt att en specifik person ska utföra arbetet, ansvarar alltid juristbyrån för uppdraget. Ingen enskild medarbetare kan hållas personligt ansvarig, annat än om det krävs enligt lag.
  2. Alla frågor som rör ert ärende betraktas som ett och samma uppdrag, även om flera jurister arbetar med det, om flera personer eller företag är inblandade, om flera fakturor skickas ut eller om uppdraget berör olika rättsområden.

Arvoden och kostnader

  1. Vi strävar efter att ni som klient alltid ska ha en tydlig bild av kostnaderna. På begäran kan vi i början av ett ärende lämna en uppskattning av arvodet och i vissa fall även komma överens om budget eller fast pris. För privatpersoner anges priser inklusive moms, för företag exklusive moms.
  2. Om inget annat avtalats baseras arvodet på den tid vi lägger ner på ärendet. Detta omfattar allt arbete kopplat till uppdraget, från jävskontroll och upprättande av akter till avslutande administration.
    Vi debiterar per påbörjat kvartal, med en minimitid om en timme per ärende.
  3. Utöver arvode kan kostnader för exempelvis resor eller andra utlägg tillkomma. Vanligtvis betalar vi mindre utgifter för er räkning och fakturerar i efterhand. I vissa fall kan vi begära förskott eller vidarebefordra fakturan direkt till er.

Fakturering

  1. Om inget annat överenskommits skickar vi fakturor månadsvis via e-post eller vanlig post.
  2. Ibland skickar vi en preliminär faktura (”a conto”) som sedan avräknas mot den slutliga fakturan.
  3. I vissa ärenden kan vi begära ett förskott innan arbetet påbörjas. Förskottet används då som avräkning mot kommande fakturor. Slutkostnaden kan bli högre eller lägre än förskottsbeloppet.
  4. Fakturor ska normalt betalas inom 14 dagar från fakturadatum.
  5. Fakturorna adresseras till er som klient. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta enligt gällande lag

Klientkontroll

  1. Vi är enligt lag skyldiga att kontrollera identitet och ägarförhållanden hos våra klienter samt förstå syftet med uppdraget innan vi kan börja arbeta. Detta kan innebära att vi begär in legitimation, uppgifter om verkliga huvudmän och information om varifrån pengar eller andra tillgångar kommer. Vi kan även behöva inhämta uppgifter från externa källor. Dessa uppgifter sparas enligt lag.
  2. Om vi misstänker penningtvätt eller finansiering av terrorism måste vi enligt lag rapportera detta till Finanspolisen. Vi får då inte informera er om att en anmälan gjorts eller kan komma att göras. I sådana fall är vi skyldiga att avstå från eller avbryta uppdraget.
  3. Vi ansvarar inte för skada som uppkommer på grund av att vi följer dessa lagstadgade skyldigheter.

Personuppgifter

  1. Lindra Juridik är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som samlas in och behandlas i samband med våra uppdrag. All hantering sker enligt gällande dataskyddslagstiftning

Rådgivning

  1. Den rådgivning vi ger är anpassad till det aktuella ärendet och de förutsättningar ni informerat oss om. Ni kan därför inte använda rådgivningen i andra sammanhang än det specifika uppdraget. Om inget annat avtalats omfattar rådgivningen inte skatterättsliga frågor.
  2. Rådgivningen är aldrig en garanti för ett visst resultat.

Ansvar

  1. Vårt ansvar för skada som kan uppstå på grund av fel eller försummelse är begränsat till tio miljoner kronor per uppdrag. Vi lämnar inte ersättning i form av vite.
  2. Er rätt till ersättning begränsas till faktisk skada. Om ni kan få ersättning genom försäkring eller annan part ska det beloppet först räknas av.
  3. Vi ansvarar inte gentemot tredje man för hur ni använder våra råd eller dokument.
  4. Vi garanterar inte att arbetet är färdigt inom viss tid, om inte detta särskilt avtalats. Vi ansvarar inte heller för förseningar som beror på omständigheter utanför vår kontroll.

Kommunikation

  1. Vi kommunicerar ofta via e-post, internet och digitala möten. Dessa kan innebära vissa risker som vi inte kan ansvara för.
  2. Våra säkerhetsfilter kan ibland stoppa legitim e-post. Vid viktiga meddelanden bör ni därför följa upp via telefon.

Sekretess och immateriella rättigheter

  1. Rättigheterna till det material vi tar fram för er tillhör Lindra Juridik. Ni får använda materialet för det ändamål det är framtaget för. Det får inte spridas vidare eller användas i marknadsföring utan vårt godkännande.
  2. Vi hanterar all information ni lämnar till oss med sekretess och enligt gällande regler om dataskydd.

Intressekonflikter

  1. Innan vi åtar oss ett uppdrag kontrollerar vi om det finns någon intressekonflikt i förhållande till andra klienter. Därför är det viktigt att ni informerar oss om sådant som kan vara relevant för denna bedömning.

Hantering av handlingar

  1. När uppdraget är avslutat sparar vi relevanta handlingar och dokument, antingen i digital eller fysisk form, under den tid vi anser lämplig för uppdragets art. Vi kan därför inte alltid tillmötesgå en begäran om att omedelbart förstöra handlingar.

Klagomål och krav

  1. Vår ambition är att ni ska vara nöjda med våra tjänster. Om ni har synpunkter eller klagomål bör ni så snart som möjligt ta kontakt med ansvarig jurist.
  2. Eventuella krav som grundas på vår rådgivning måste framställas inom tolv månader från det att ni fick eller borde ha fått kännedom om de omständigheter som ligger till grund för kravet.
  3. Inga krav kan göras gällande senare än tio år efter att rådgivningen lämnades.

Ändringar

  1. Vi kan från tid till annan uppdatera dessa villkor. Den senaste versionen finns alltid på vår webbplats www.lindrajuridik.se. Nya villkor gäller endast för uppdrag som påbörjas efter att de publicerats.

Tillämplig lag och tvister

  1. Svensk lag tillämpas på dessa villkor och på våra uppdrag.
  2. Tvister ska prövas av Stockholms tingsrätt.
Scroll to Top